Auta przełomowe stylistycznie

Źródło: https://www.netcarshow.com/BMW-750Li-2006-1024-1d.jpg



Kilka lat temu na TVN Turbo usłyszałem wypowiedź pewnego projektanta, że Fiat Stilo był modelem, który zapoczątkował nurt stylistyczny obowiązujący w kompaktach przez kilka następnych lat. Sam nie wiem co o tym myśleć bo z jednej strony czołgowata linia 5-drzwiowej wersji miała swoją interpretację w kilku innych modelach. Z drugiej zaś, jednym z tych modeli była... Corolla E12 która zadebiutowała w tym samym roku co Stilo. Są za to inne samochody, w przypadku których sytuacja jest trochę bardziej jednoznaczna.

Fiat Punto I - małe auto z tylnymi światłami w słupkach.
Zgadza się, oświetlenie w tym miejscu montowano dużo wcześniej np. w Pontiacu Trans Sporcie albo w Volvo 850. Lecz dopiero w Punto element ten stał się tak charakterystyczny i tak ciepło odebrany. Pamiętam jak w latach 90-ych właściciele Cinquecento montowali czerwone odblaski na słupkach, by choć trochę upodobnić swoje auto do popularnego "Punciaka". Co było później dobrze wiemy - oprócz kolejnych generacji Fiata ten atrybut znalazł się również w Corsie C, Mitsubishi Colcie, Fordzie Focus i Fiesta, Citroenie C1/Peugeocie 107 i wielu, wielu innych.

BMW serii 7 E65 - prekursor ekranu na środku deski ze sterowaniem joystickiem
Rozwiązanie początkowo wyśmiewane i nazywane kurnikiem w niedługim czasie skopiowało Audi do A6 C5 i Mercedes do S-klasy W221. W późniejszym czasie trafiło nawet do mniej renomowanych modeli czego przykładem jest Laguna trzeciej generacji.

BMW X6 - winowajca mody na SUVy coupe.
Nie mam przekonania, że X6 był pierwszym tego typu pojazdem. Wiem za to, że odniósł gigantyczny sukces i doczekał się rzeszy naśladowców. Te auta zdają się krzyczeć: "Patrzcie na mnie, mam pieniądze!". Jeżeli taka idelogia jest Tobie bliska to oprócz BMW masz do wyboru choćby Mercedesa GLC czy Audi Q8.

Aygo/C1/107 - pionierzy uchylnych szyb w tylnych drzwiach
Wspominałem o tej kwestii w moim teście Peugeota 107 . Do niedawna dodatkowa para drzwi wiązała się z tylnymi szybami opuszczanymi tak samo jak w przednich. Francuzi postanowili zaryzykować i zastosowali wariant znany z aut trzydrzwiowych. Początkowo niezbyt ciepło przyjęty eksperyment trafił do innych aut segmentu A - Nissana Pixo i Volkswagena UP, oraz ich bliźniaczych modeli. W obecnych czasach taka oszczędność już nikogo nie dziwi, niektórzy poszli nawet o krok dalej, jak Citroen w modelu DS4, wklejając tylna szybę na stałę.

Audi A4 B8 - guru pasków ledowych w światłach przednich
Gdy ten samochód się pojawił ludzie automatycznie zapragnęli mieć paski ledowe w reflektorach swoich aut. Zaczęto dokładać same paski do świateł seryjnych, w późniejszym czasie przeróżne firmy zaczęły sprzedawać wyposażone w nie zamienniki. Rozwiązanie zostało tak ciepło przyjęte, że producenci stosują je do dzisiaj w niezliczonej ilości modeli.


Jak myślicie, jaki element stosowany obecnie będzie można wymienić w takim zestawieniu za kilka lat?

Komentarze